Maahanmuutto

Suomeen on aina muuttanut ihmisiä muualta, ja näin tulee olemaan jatkossakin, eikä asiassa tarvitse olla mitään periaatteellista ongelmaa. Miksi siis maahanmuutosta on tullut poliittisilla kentillä yksi voimakkaimpia ja tunnepitoisimpia riitoja aiheuttava kysymys?

Aikaisempina vuosikymmeninä ei maahanmuuttoa koettukaan minään ongelmana. Ei ollut mitään syytä; tänne muuttaneet ulkomaalaiset tiesivät missä mennään. He olivat jo valmiiksi sopeutuneet ajatukseen, että ovat tulleet muualta uuteen ympäristöön. Heidän tehtävänsä oli opetella uuden kotimaansa kulttuuri ja etsiä sen puitteissa oma vihreä oksansa täältä, ja samalla ehkä tuoda mukanaan jotakin, josta myös me voimme hyötyä, omilla ehdoillamme. Jos joku meistä kantasuomalaisista karsasti ulkomaalaista aksenttia, oudon tuoksuisia ruokia tai eksoottisia nimiä, se oli hänen ongelmansa. Muukalaiskammoa siis toki esiintyi, ja sitä tietysti yleinen mielipiteemme paheksui, ja paheksunta oli noissa tapauksissa aivan aiheellistakin.

Mutta nykyään tuo yleisen mielipiteen ja valtamedian tihkuttama paheksunta on levinnyt tapauksiin, joihin se ei lainkaan kuuluisi. Muukalaisvastaisuutta nähdään asioissa, joissa on kyse aivan muusta. Rasismi-sana on ryhtynyt elämään omaa elämäänsä ja muuttunut haukkumasanaksi täysin tervejärkiselle maahanmuuttopolitiikalle, jota ei enää saisi harjoittaa. Rasismi-kortin heiluttelijoiden mielestä meidän pitäisi avata ovemme kaikille, riippumatta miten paljon tulijoista on maallemme haittaa. Rikollisiakaan ei saisi käännyttää, ja perusteena käytetään järjettömintä mahdollista: "tekeväthän suomalaisetkin rikoksia". Pahimmillaan sanotaan hurskaasti: "Suomi kuuluu kaikille maailman ihmisille". Ei muuten kuulu! Suomi kuuluu suomalaisille. Lasken suomalaisiin sekä kantaväestön että ne muualta muuttaneet, jotka haluavat oppia kielen, haluavat tehdä työtä maamme hyväksi, ja ennen kaikkea pitävät maamme lakeja myös itseään velvoittavina. Esimerkiksi poliittinen islam, jonka mukaan sharia-laki menee Suomen perustuslain ja länsimaisen ihmisoikeuskäsityksemme yli, ei kuulu Suomeen, eikä sitä tule millään tavalla tukea, ei edes suvaita. Emmehän suvaitsisi muitakaan ihmisen ruumiillista koskemattomuutta loukkaavia uskontoja, ja jos joissakin lahkoissa on sellaista osoitettu tapahtuvan, sen tuomitsevat sekä media että yleinen mielipide. Miksi muualta tulleeseen julmuuteen pitäisi suhtautua "suvaitsevammin"?

Tuula Komsin poliittinen linja.